Bahaya ganja

Semakin banyak kes dilaporkan bahawa penghisap ganja menghadapi kesusahan untuk berhenti daripada tabiat mereka.Ini adalah akibat penggunaan ganja yang dikatakan menyeronokkan.Penghisap ganja terpaksa menambah jumlah ganja yang dihisap kerana daya tahan mereka terhadap dadah tersebut meningkat.

Penghisap ganja tidak dapat mengawal jumlah ganja yang digunakan.Hidup mereka tertumpu kepada ganja dan mereka terus menggunakannya walaupun tanda-tanda ganja merosakkan mereka.Ini merupakan bukti bahawa pergantungan secara psikologikal telah berlaku.

Terdapat juga bukti yang menunjukkan bahawa gejala tarikan seperti marah-marah,tidak boleh tidur,sakit perut dan hilang selera makan berlaku kepada penghisap ganja kronik yang cuba untuk berhenti menghisap ganja.Ini menunjukkan bahawa ganja juga boleh mendatangkan pergantungan secara fizikal.

10 Responses

  1. saya mula menghisap ganja pada tahun 2001 dan berhenti pada tahun 2005, memang betul setiap hari akan meningkat kuantiti pengambilan ganja bermula dari 2-3 balut sehingga 10 balut sehari, pada mulanya saya melayan sahaja tanpa ada buat apa2 tetapi saya mula berfikir perlu buat sesuatu dan saya terus membeli pengangkat berat atau dumble seberat 15kg setiap satu, setiap kali balik kerja dan kena sebalut besar ganja saya melakukan senaman dan amat mengejutkan, saya mampu bertahan sehingga 2-3jam senaman dan hasilnya selepas 3 bulan sahaja bentuk badan bertukar solid dan berotot dan kekal hingga sekarang walaupun saya sudah berhenti tapi semangat untuk bersenam tetap ada. saya tak faham kenapa ganja dapat mengekalkan stamina untuk melakukan semua ini,

  2. kalau menghisap ganja saya suka menyanyi dan ber karaoke kebetulan saya memang berbakat, lagu ghazal untuk rabiah senang2 sahaja saya bawakan dengan penuh perasaan, tekak anda akan rasa kebas dan tak akan rasa perit untuk menarik key yang tinggi, tapi anda tak boleh mengambil ganja, kerana amat susah untuk berhenti, anda mesti mengawal ganja bukan ganja yang mengawal anda oleh itu jauhilah ganja…bahaya

  3. tunang aku hisap ganja.., lepas tunang baru aku tau.., nk putus aku syg kat dia.., nk teruskan , aku takut nk hadapi masa depan dgn dia.., dia kata dia ambik ganja kalo dia rasa teringin jer ,x kerap.., aku keliru.., aku x tau ape nk wat.., bila aku nasihat dia.., dia marah aku.., jgn pksa dia katanya…
    aku buntu…………….., please help………

  4. bagaimana agar seseorang yang saya cintai untuk berhenti memakai ganja…saya bingung…dia susah sekali untuk di kasih tau…tpi saya juga ga mungkin ninggalin dia c0z saya syang bgt..tolong bantu saya…saya mohon…

    • kasih dia pendekatan melalui hati kehati bila masih belum mempan bawa dia ke pesantren2 ato ustadz kasih dia masukan mngenai agama dan dosa2 bila memakai barang terlarang… mungkin itu saja pertolongan pertama untuk mengantisipasinya… yang lebih baik lagi tolong sadarkan dia dari hatinya sendiri

  5. saya punya adik yang kemungkinan besar di terpengaruh lingkungan dia bergaul. dia sangat emosional,egois,merasa tidak perlu orang lain padahal usia dia baru 15 tahun.dia sudah tidak mendengarkan nasihat orang tua termasuk dri saya..kira – kira apa yang harus saya lakukan?karena semakin saya atau keluarga tegur dia semakin emosional…

    • Wah Itu sudah kelewatan batas jika jika tidak mendengar nasehat orang tua… jika orang tua sudah tidak sanggup menasehatinya saran saya mending dibawa ke ponpes atau asrama yang setiap harinya diberi pencerahan hatinya atau manajemen qolbu supaya dia sadar… insya alloh diberi jalan kebenaran..

  6. aq punya temen dia tidak suka rokok tapi lebihg suka ngeganja
    aq ingin temen aq berhenti dari smua itu

  7. w mengawali hari” dngan ganja hmpir setiap tahun, setiap bulan, setiap minggu, setiap hari, setiap jam, setiap menit, dan setiap detik…
    smua kulakuan hnya demi selinting ganja…
    tpi skarang w dah tobat dah mencdoba tuk berhenti dr brng haram yang begitu nikmat…………..
    ( SELAMAT MENCOBA )….

  8. aku ingin sekali berhenti menghisap ganja
    karna efek yang kurasakan badan ku semakin gemuk..
    karna makan yang ngga berhenti berhenti
    lingkar mata ku jlas tampak menghitam badan terasa tidak fit
    serta bawaan males….
    satu hari saja tidak menghisap ganja…kepalaku tersa sakit dan seperti orang bingung..
    tolong solusinya….

Leave a Reply

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

